Jag har arbetat med en v?lk?nd br?nnande k?nsla i mina muskler i kalven den h?r veckan (fr?mst den nedre kalven, eller soleusmuskeln) Jag trodde att jag hade vuxit ut detta p? grund av min regelbundna l?pning i minimalistiska skor, men efter 15 mil i v?rmen p? s?ndagen, f?ljt av 3,1 mil i min Vibram Fivefingers Bikilas p? m?ndag, och sedan ytterligare 5+ i Bikilorna Nike Air Max 90 Femme Rosep? onsdag, min benen var ganska Nike Air Max 270 Femme stekt. Det intressanta h?r ?r att kalven ?Nike Air Max 90 Womens mhet har f?rmodligen ingenting att g?ra med de 15 miler, och allt att g?ra med Bikila k?rningar. Det verkar som om Bikila uppmuntrar mig att landa p? framfoten och d?rmed arbeta mina kalvar h?rdare ?n de brukade bearbetas. Det ?r en bra typ av ?mhet, och det indikerar positiv anpassning (ungef?r som br?nnskador du k?nner efter att du gick till gymmet och lyft f?r f?rsta g?ngen p? ett tag) .Jag skrev ett inl?gg f?r n?gra dagar sedan med n?gra av mina f?rsta intryck p? Vibram Fivefingers Bikilas, och jag skulle vilja f?lja upp med n?gra ytterligare tankar efter ytterligare tv? k?rningar. L?t mig b?rja med att s?ga att jag absolut ?lskar att springa i dessa skor. Jag har nu tagit ut dem tre g?nger (lite ?ver 10 mil totalt), men av n?gon anledning verkar de verkligen uppmuntra mig att g? till Nike Air Max 90 Mens en framfotsfotsteg. Jag ?r inte s?ker Adidas Superstar Femme p? varf?r detta ?r fallet, eftersom jag s?llan f?rfota strejker om jag inte ?r barfota (jag har alltid brukat strejka p? mittfoten i min VFF KSO). Min k?nsla ?r att Bikilas t?thet g?r att det k?nns som en f?rl?ngning av min nakna fot, och i motsats till vad andra har sagt, k?nner jag en b?ttre koppling till marken i Bikilorna ?n i mina KSO, trots de tjockare sulorna p? Bikila. Det kan bero p? att mina KSO: s ?r en smula p? den stora sidan f?r mig och d?rmed mindre formm?ssigt, men det ?r sv?rt att s?ga s?kert. Jag hade ett litet problem med t?nyg som drar bort lite fr?n sulan (mina t?r passar v?ldigt t?tt i fickorna), men lyckades fixa det med lite Krazy-lim, och det verkar h?lla sig bra. Jag n?mnde detta till min kontakt som gav mig skorna, och han f?reslog att alla som upplever en s?dan Nike Air Max 90 Femme fr?ga skulle kontakta sin ?terf?rs?ljare Nike Air Max 90 Femme eller Vibram kundtj?nst f?r att ordna ett utbyte - tydligen ?r det ett k?nt problem i en liten del av skor som sedan dess har varit fast. Som jag n?mnde i inledningsavsnittet tog jag ut Bikilorna i 5+ mil p? onsdag och best?mde mig f?r att sl?ppa loss till den sista 0.5 bara f?r att se vad jag hade i mig. Jag mangade f?r att sl? den halv milen i 6:09-takt, f?rmodligen den snabbaste jag n?gonsin har k?rt i ett par Vibrams. Det var ett av de s?llsynta ?gonblicken d? min kropp k?ndes helt synkroniserad och jag sk?t p? alla cylindrar. Jag f?regrep hela v?gen, det k?ndes fantastiskt, och det gjorde att jag ville ha mer. Jag beh?ver bara h?lla mig tillbaka och inte ?versp?nna mina ben trots min ?nskan att komma tillbaka d?r ute i dessa skor. Experimentet kommer att forts?ttaJag lyssnade p? en www.tobiasstiftung.de av Teds ”Food Rants” p? ett nyligen Nike Air Max 270 Womens avsnitt av hans podcast (avsnitt 19 f?r att vara exakt - h?r ?r Itunes-l?nken), och imponerades av hans vilja att uttrycka sina k?nslor i fr?gan om fetma fr?n barnen. lika kraftfullt som han gjorde. Han ?r en kille som verkligen bryr sig om v?r lands unga m?nniskors v?lf?rd, och han gav en passionerad f?rklaring i det avsnittet om varf?r fetmaepidemin ?r potentiellt till och med ett problem ur nationell s?kerhetssynpunkt. Som du f?rmodligen ?r medveten om du ?r en regelbunden l?sare, jag skriver mycket om l?parskor h?r p? Runblogger. Jag har dokumenterat min personliga resa fr?n stabilitetsskor till minimalism i flera inl?gg och har blivit en fast tro p? att v?rt nuvarande system f?r att v?lja skor till stor del p? grundval av pronationskontroll ?r bristf?lligt. Jag har ocks? trott att den lyfta Nike Air Huarache Dames/a> h?len som finns p? de flesta Nike Air Max 90 Uomo moderna l?pskor (se exempelfoton nedan) fr?mjar ett ?vertr?ffande g?ng och ett uttalat h?lstrejke, vilket den vetenskapliga litteraturen antyder inte ?r det s?tt som m?nniskor utvecklade sig att l?pa (se Lieberman et al. ., 2010 f?r mer om detta), ?tminstone under de flesta omst?ndigheter. Huruvida detta ?r en bra, d?lig eller godartad f?r?ndring ?r f?rem?l f?r en stor debatt just nu, och tydliga svar f?rblir sv?ra att komma fram till.