Christopher McDougall b?rjade sin ganska popul?ra bok "Born to Run" genom att st?lla en ganska enkel fr?ga: "Hur kommer min fot att Nike Air Max 95 Dam g?ra ont?" Detta ledde honom p? en Nike Air Max 90 Womens uppdrag som i slut?ndan fick honom till slutsatsen att l?parskor var problemet, och att han skulle det vara b?ttre att kasta sina vanliga skor och springa barfota eller i n?got mer minimalistiskt som Vibram Fivefingers. Om du har lagt uppm?rksamhet alls under det g?ngna ?ret, ?r du f?rmodligen v?l medveten om nedfallet fr?n McDougalls bok, och om du gillar hans inst?llning eller inte, skulle det vara sv?rt att argumentera med det faktum att han gjort mer f?r att stimulera diskussioner p? detta omr?de ?n n?gon av de akademiska forskarna eller medicinska yrkesverksamma (eller driver proffs f?r den delen) som vi vanligtvis letar efter f?r v?gledning n?r det g?ller att besluta vad vi ska s?tta p? v?ra f?tter. ?ver de senaste dagarna har jag t?nkt mycket om f?rdelar och nackdelar Nike Air Max 90 Heren Zwart med skor kontra inga Nike Air Vapormax Femme skor, och jag forts?tter att hitta mig Nike Air Max 90 Womens Pink sj?lv och st?ller fr?gan om fr?gan som McDougall st?llde till sig sj?lv - "Hur har mina f?tter inte skadats?" an-on f?r de flesta av mina vuxna gillar, och de senaste tre ?ren har jag k?rt regelbundet och ganska mycket, f?rmodligen i genomsnitt cirka 20 mil per vecka, med h?jdpunkter som skjuts in i 50 mil-veckans intervall under maratontr?ning . ?ven om jag har haft min andel av v?rk och sm?rta, har jag haft turen att ha undvikit alla skador som ?r tillr?ckliga f?r att sidleda mig i mer ?n n?gra dagar (det ?r med stor tvekan att jag skriver denna mening, f?r den vidskepliga sidan av mig k?nns som om jag ber om problem!). Detta har f?tt mig att undra varf?r jag har varit s? lycklig n?r andra har rapporterat att s? m?nga som 75% av l?pare skadas varje ?r? Med den h?r Nike Air Max 90 Damen Schwarz introduktionen till?ter mig Nike Air Max Classic BW Femme att vild spekulera lite, f?r att t?nka Adidas Ultra Boost Dames h?gt ?r ett av de b?sta s?tten f?r mig att fundera ?ver idéer. L?t mig b?rja med n?gra observationer: M?nga, men inte alla, k?rskador ?r repetitiva anv?ndningsskador. Som ett exempel ?r sp?nningsfrakturer resultatet av kronisk repetitiv belastning till ett ben som producerar ackumulerad mikroskada med en hastighet snabbare ?n benet kan ombygga f?r att reparera det. Ackumulering av skador kan f?rv?rras av tr?tt muskler p? grund av ?vertr?ning / brist p? vila, eftersom de inte l?ngre effektivt kan hj?lpa till att absorbera chock i ben / f?tter. Po?ngen h?r ?r att om du uts?tter benen f?r samma typ av chock om och om igen utan variation eller tillr?cklig vila f?r att m?jligg?ra v?vnadsreparation, ber du om problem.Jag har tillbringat de senaste tv? dagarna (!) Att l?sa Nike Air VaporMax Dam igenom tr?dar p? barfota Nike Air Max 95 Femme l?pning och farorna med att springa i Vibram Fivefingers p? Podiatry Arena (tack till en l?sare f?r att ha p?pekat detta f?r mig), och jag kan inte l?ta bli att bli frustrerad av niv?n av animositet mellan medicinsk podiatri och barfota drivande samh?llen. Det verkar finnas en s?dan niv? av f?rakt f?r varje grupp f?r den andra (detta ?r inte universellt, men det ?r helt klart d?r om du l?ser igenom dessa inl?gg och de av m?nniskor som Christopher McDougall och n?gra p? de barfota k?rplatserna) att det i m?nga fall hindrar en tankev?ckande och balanserad diskussion av ?mnet. M?nga av de v?rk och sm?rta som vi upplever som nya l?pare eller n?r vi byter skor (eller k?r barfota) kan vara ett direkt resultat av att kroppen anpassar sig till den nya upps?ttningen krafter som den uts?tts f?r. Med det barfota Nike Air Max Classic BW Womens exemplet finns det god forskning Nike Air Max 270 Femme som visar att v?r g?ngmekanik f?r?ndras n?r vi k?r barfota eller i minimalistiska skor som Vibram Fivefingers (se De Wit et al., 2000; Divert et al., 2005; Squadrone och Galozzi 2009; Lieberman et al., 2010), och det ?r troligtvis d?rf?r att det ?r mycket vanligt att m?nniskor som testar den h?r l?pstilen rapporterar f?rsenad b?rjan av ?mhet i kalven och andra former av sm?rta n?r man b?rjar den h?r l?pstilen. P? liknande s?tt ?r detta f?rmodligen ocks? anledningen till att metatarsal- och tibiala stressfrakturer har rapporterats hos personer som hoppar i barfota eller minimalistiska springer och utf?r f?r m?nga miles utan tillr?cklig vila (dvs. d?liga tr?ningsbeslut).