Strax f?re julen fick jag en mycket genomt?nkt och v?lskriven e-post fr?n ultraren Phil Shaw. F?rutom att vara en v?ldigt framg?ngsrik l?ngdistansl?pare, forts?tter Phil doktorsexamen i podiatrisk medicin. En ganska farlig kombination! Phil tycker att jag tycker att det nuvarande paradigmet f?r att f?rs?ka kontrollera fotvandra genom fancy skoteknik med tvivelaktigt effektivitet har g?tt f?r l?ngt (f?r mer om mina tankar om detta, kolla in mitt inl?gg p? "Prationskontrollparadigmet"). Han ville dela www.tonyrusconi.itmed mig n?gra tankar som han hade sammanst?llt om ?mnet som en f?ljd av en omfattande ?versyn av den vetenskapliga litteraturen om barfota och f?rfoot sl?ende Nike Air Max 90 Womens och hur de b?da kan bidra till att minska pronation utan att beh?va yttre tekniskt ingripande. Phils arbete talar i stor utstr?ckning f?r sig sj?lv, och jag skulle vilja tacka honom f?r att jag skulle kunna dela den h?r p? Runblogger. Njut! Det tar inte mycket tid p? internet att inse att n?r det g?ller minimalistiska och barfota, ?r vetenskapliga bevis i b?sta fall spottiga. Ist?llet finner man ett stort antal anekdoter och en tillf?llig citering. I ett f?rs?k att analysera de starka bevisen fr?n de svaga, skrev en del andra doktorander och jag nyligen en litteratur?versikt av barfota-k?ra biomekanik. V?rt m?l var att formulera en komplett och bevisbaserad biomekanisk modell Nike Air Max 2017 Femme av barfota och beskriva dess potentiella konsekvenser f?r ?veranv?ndningsskador. I slut?ndan granskade vi 39 papper som uppfyllde v?ra inkluderings- och www.philshotton.co.uk uteslutningskriterier. Publikationerna omfattade m?nga ?mnen som ?r relevanta f?r barfota, och v?r granskning ligger utanf?r ramen f?r denna blogg (som de flesta vetenskapliga papper ?r f?r t?ta ocks?!) Men ett m?nster i synnerhet kan vara av intresse f?r minimalistiska l?pare. Jag skulle vilja dela den med l?sare av Runblogger. F?rst, l?t mig presentera mig sj?lv. Jag ?r 25 ?r och jag har k?rt ultramarathoner i 9 ?r. Jag har k?rt 12 berg 100 mil, vann ett par av dem och k?r ett marathon p? 2:39. Jag brukar springa runt 90 miles per vecka. Jag ?r f?r n?rvarande i podiatric medical school som s?ker doktorsexamen i podiatrisk medicin (DPM). Jag har k?rt uteslutande i minimalistiska www.arqueoymas.es skor (Brooks Mach 11 mestadels) sedan sommaren 2010, och i allm?nhet har jag gynnat ?ndringen. Sj?lvklart finns det n?gon personlig motivation i mitt Nike Air Max 90 Womens Pink intresse f?r att k?ra biomekanik. En av de mest frekventa p?st?enden av barfota och minimalistiska f?rk?mpar ?r att en framfodsstrike minskar slagkrafterna. Jag skulle vilja unders?ka hur dessa slagkrafter d?mpas i en framsida mot h?lsa, och vad det kan betyda f?r ?veranv?ndningsskador. I st?llet f?r att fokusera p? slagkraftstyrka, som eventuellt kan vara inblandade i ?veranv?ndningsskador, l?t oss se ist?llet p? pronation. ?verdriven pronation ?r f?rknippad med flera ?veranv?ndningsskador, inklusive den hemska nemeses plantar fasciit, medial tibial stress syndrom (aka shin splints) och patellofemoral syndrom (aka l?pare kn?). Fr?n v?r granskning av barfota, fann vi ett m?nster som Nike Air Max 95 Femme tyder p? att en framfootstrejk kan minska pronation j?mf?rt med en h?lsstrike. SIX studier j?mf?rde j?mf?rt med ryggfoten i ?mnen som k?r barfota och Nike Air Max 95 Femme skod. Av de sex studierna hittade tre en signifikant minskning av backfoot pronation i barfota l?pare, 1,8,11 tv? studier hittade ingen skillnad mellan f?rh?llandena, 4,12 och endast en studie fann st?rre pronation n?r personer sprang barfota.9 Detta ?r knappast en stark trend, men n?r vi tittade n?rmare s? fann vi att alla utom tv? av studierna kr?vde att deltagare skulle vara h?jslagare (Runblogger's note - tyv?rr ?r detta krav ganska vanligt i den vetenskapliga litteraturen om l?pande mekanik). Av de tv? studierna som m?jliggjorde f?tterna, hittade b?da en signifikant minskning av backfootpration n?r barfota.1,11 Dessutom har Morley et al. 2010 hittade en minskning av pronation n?Nike Air Max 90 Herren r h?len str?ckte sprang barfota. Intressant sett s?g individer med den st?rsta pronationen den mest minskningen i backfoot-eversion. Av de tv? studierna Nike Air Max Classic BW Femme som inte hittade n?gon skillnad mellan f?rh?llanden och den enkla studien som hittade mer bakfoten i barfota l?pare, alla deltagare som kr?vs f?r att h?lla sl?Adidas Superstar Damr. Dessutom var alla studier ?verens om att bakfoot-eversionshastigheten var l?ngsammare i barfota l?pare, vilket tyder p? att pronatory-r?relsen ?r mer kontrollerad n?r barfota.