Ark?ologer fandt for nylig et par 5.500 ?r gamle l?dersko i Armenien, hvilket g?r dette til den ?ldste l?dersko, der nogensinde er fundet (du kan se et billede af skoene til venstre - billede taget fra Boston.com via AP Photo / Department of Archaeology University College Kork). Skoen er lavet af et enkelt stykke l?der, der sn?res op p? h?len og ned langs midtlinjen af ??midtfoden og forfoden. Skoen var fyldt med Nike Air Max 90 Uomo gr?s, sk?nt det er ukendt, om dette var til Nike Air Max 90 Heren isolering, til at blive brugt som foring eller simpelthen at opretholde formen p? skoen. Min hypotese? Gr?sset var der for at ?se h?len op for at sikre, at den gamle armenske, der b?rer den, ikke skulle lide skade p? grund af h?l, der ramte under l?bet. Alternativ hypotese? Gr?sset var en gammel pronationskontrolenhed. Den nylige eksplosion af interesse for minimalistiske l?besko har bragt med sig en interesse i specifikke skodesignsegenskaber, der sandsynligvis sj?ldent krydsede sindet hos de fleste l?bere for kun et ?r siden (f?r udgivelsen af ??Born to K?rt af Christopher McDougall fik folk til at t?nke p? denne slags ting). Et af disse er begrebet h?l-til-t?-dr?be, nogle gange ogs? kaldet h?l-t?-offset, h?l-t?-forskel eller h?l-t?-l?ft (du kan Nike Air Max 95 Dam undertiden ogs? se “forfod” erstattet med Nike Air VaporMax Mujer ”t?”). S? hvad er n?jagtigt h?l-t?-dr?be, Nike Air Max 90 Damen Rosa" og hvorfor er folk interesseret i det som et skodesignelement? S? ville et fald p? nul betyde, at n?r man sidder i skoen, ville h?len og kuglen p? forfoden v?re n?jagtigt den samme h?jde v?k fra jorden. Et fald p? 12 mm ville betyde, at h?len sidder 12 mm h?jere end jorden end forfoden. Vigtigheden af ??HT-drop-v?rdien er, at det antages, at jo lavere den er, jo lettere er det at lande p? din midtfod eller forfod mens du k?rer. Jeg er ikke sikker p?, om der er blevet offentliggjort unders?gelser, der bekr?fter dette, men min personlige erfaring med at k?re i sko med forskellige HT-drop-v?rdier s?vel som et par af mine uformelle laboratoriefors?g p? at korrelere h?lh?jde i sko med fodspor synes at antyde, at dette forhold er sandsynligvis reelt. Giver Nike Air Max 270 Donne en voksende interesse blandt l?bere Nike Air Max Classic BW Mens for, hvordan en given sko kan p?virke deres fodspor, nogle l?besko-producenter og l?besko-s?lgere er begyndt at rapportere denne v?rdi som en standardspecifikation for hver sko. For eksempel har Brooks Running lagt HT-drop-data p? deres blog for deres mere "minimalistiske" sko, og Running Warehouse viser mellems?lsh?jde for h?len og forfoden for mange af de sko, den s?lger. Jeg kan godt lide denne tendens, da det giver l?bere mulighed for at overveje endnu et stykke data for at hj?lpe dem med at tage et mere informeret valg af sko, der matcher deres l?bestil (f.eks. Det giver mulighed for at l?be mellemfod / forfods l?bere lettere at finde sko med en lavere drop, hvis det er, hvad de foretr?kker). P? trods af den tilsyneladende enkle definition finder jeg stadig et par punkter forvirrende omkring Nike Air Max 90 Dames Roze begrebet h?l-t?-dr?be. Nogle steder www.tobiasstiftung.de henviser kun til mellems?lsh?jde (f.eks. Running Warehouse), mens andre (Brooks) inkluderer b?de mellems?l og yders?l i deres beregning. Du kan se fra ovenst?ende eksempel, at lanceringen faktisk har en lidt lavere forskydning, n?r yders?len er inkluderet i beregningen p? grund af det faktum, at yders?len faktisk er en smule tykkere i forfoden (v?rkt?jsh?jde, en anden ny betegnelse for mig, er oustol + mellems?ltykkelse). Det, der forvirrer mig, er hvorfor du nogensinde ville udelukke yders?len, og hvorfor inders?len aldrig ser ud til at v?re med i disse beregninger? Synes mig, at m?let er at bestemme, hvor h?jt jorden h?len sidder i forhold til forfoden, og at alle tre elementer, der adskiller foden fra jorden, b?r inkluderes: inders?l (indsats), mellems?l og yders?l. Giv dette, Jeg troede, Nike Air Max 270 Mujer at jeg skulle lave et lille hjemmefors?g Nike Air Max 95 Femme og m?le h?l-t?-dr?be i nogle af skoene i mit skoholder. Udfordringen ved at g?re dette er, at du ikke blot kan m?le h?l eller forfodsh?jde fra siden af ??skoen, fordi mellems?len ofte kr?ller sig rundt om siderne over det niveau, hvor h?len sidder, s? du muligvis overvurderer tykkelsen, hvis du m?ler i dette m?de (for ikke at n?vne, at du ikke ville inkludere inders?lens tykkelse).